Provinciale rol
De provincie treedt op als regisseur van de woningmarkt en vervult een aanjagende rol in de versnelling van de woningbouwproductie en de integrale ontwikkeling van ov-knooppunten. De provincie treedt daarnaast op als kennismakelaar en verbinder tussen partijen en zorgt voor actuele informatievoorziening over onder andere de woningbehoefte, plancapaciteit, woonzorggegevens, arbeidsplaatsen en mobiliteitsgegevens in Noord-Holland.
- We dragen bij aan de oplossing van de woningnood ‘een passende woning voor iedereen’: de provincie maakt in de regionale woningbouwprogrammering afspraken over voldoende plancapaciteit en bouwlocaties, voldoende betaalbare huizen en ruimte voor doorstroming, zowel in het koop- als huursegment.
- We geven een extra impuls aan cruciale, integrale gebieds- en knooppuntontwikkelingen die nodig zijn voor het behalen en bespoedigen van de woonopgave, in samenhang met werkgelegenheid en bereikbaarheid.
- We geven ook een impuls aan kleinere projecten en woningbouw voor leefbare kernen.
- We willen inzicht krijgen in de effecten (financieel, speculatief, administratief en draagvlak) van de inzet van een actief grondbeleid door het uitvoeren van twee pilotprojecten.
- We ondersteunen gemeenten bij het versnellen van de woningbouw.
- We zetten in op kennisontwikkeling en onderzoek als het gaat om woningbouw, regionale afspraken en knooppuntontwikkeling ter ondersteuning van gemeenten en het monitoren van de provinciale doelstellingen. Verder gaan we zorgen voor kennisuitwisseling tussen overheden, marktpartijen, corporaties en andere stakeholders.
- We stimuleren circulair en biobased bouwen.
1.1 We voeren de acties voor 2025 uit van de Actieagenda Wonen 2023–2027.
1.2 We werken samen met de partners de woondeals nader uit op de thema’s betaalbaarheid, aandachtgroepen en woningen voor ouderen. Dat doen we in de provinciale, deelregionale en lokale volkshuisvestingsprogramma’s.
1.3 Ook worden samen met marktpartijen, woningcorporaties en gemeenten regionale en deelregionale versnellingstafels georganiseerd om knelpunten bij woningbouwprojecten te signaleren en (helpen) op te lossen en zo nodig snel op te schalen naar het Rijk.
1.4 Op basis van de Actieagenda wonen en de twee woondeals kunnen gemeenten subsidie aanvragen voor regionale projecten en onderzoeken die gerelateerd zijn aan de uitvoering van de woondeal en voor het opstellen van een (deel)regionale woonzorgvisie en een (deel)regionaal volkshuisvestingsprogramma.
1.5 We zoeken samen met gemeenten naar oplossingen voor het tekort aan woningen voor doelgroepen, via mogelijkheden voor flexwoningen en tijdelijke woningen. Daarnaast bieden we gemeenten ruimte om een deel van de woningvoorraad beschikbaar te houden voor inwoners met een economische of maatschappelijke binding met hun gemeente.
2.1 We stellen subsidie beschikbaar vanuit het Investeringskader Versnellen Woningbouw en Duurzame Bereikbaarheid voor projecten, gebieds- en knooppuntontwikkelingen en innovatieve instrumenten die nodig zijn om de woningbouwopgave te realiseren en te versnellen.
2.2 We stellen subsidie beschikbaar voor het Stadsmakersfonds.
2.3 We werken samen met partners aan de integrale gebiedsontwikkeling van ov-knooppunten, aan maatregelen op het gebied van ov-bereikbaarheid en ketenmobiliteit en voeren acties uit die voortkomen uit de regionale actieprogramma’s. Het hieraan gekoppelde pakket voor maatregelen voor Noord-Holland Noord op het gebied van de ketenreis leidt tot enkele subsidieaanvragen voor kleinere concrete projecten.
3.1 We brengen de mogelijkheden in beeld voor een van de twee pilots die we in de actieagenda Wonen hebben toegezegd op het gebied van actief grondbeleid.
4.1 We zetten een breed instrumentarium in, waaronder de inzet van een team gebiedsontwikkelaars, de flexibele schil voor extra ambtelijke capaciteit, de Bouwambassadeur, de ov-knooppuntenaanpak en subsidies. Dit alles verloopt onder andere via het provinciaal Loket Versnelling Woningbouw en de versnellingstafels. De versnellingstafels zijn bedoeld om knelpunten bij woningbouwprojecten te bespreken, afspraken over oplossingen te maken en de inzet van de provincie te bepalen. Ook ondersteunt de provincie aanvragen voor rijkssubsidies via kennis en/of cofinanciering.
4.2 We onderzoeken de mogelijkheid van een provinciaal projectbureau om gemeenten te helpen bij gebrek aan capaciteit voor het realiseren van woningbouw.
4.3 Wij stimuleren innovatie t.b.v. versnelleing van de woningbouw, bijvoorbeeld door parallel plannen.
5.1 We stellen de Monitor ov-knooppunten op en actualiseren het dashboard en de viewer van ov-knooppunten. Daarnaast voert de provincie de datastrategie ov-knooppunten uit.
5.2 We zorgen voor een actuele informatievoorziening over onder andere de woningbehoefte, de plancapaciteit en de woonzorggegevens. Deze informatie is op het dashboard te vinden. De monitor wordt op een aantal indicatoren uitgebreid, waaronder doorstroming en de woondealafspraken. Ook wordt gewerkt aan het beter aansluiten van de marktpartijen en corporaties op de monitor plancapaciteit.
5.3 Minimaal twee keer per jaar organiseren we de klankbordgroep marktpartijen.
6.1 Voor het circulair en biobased bouwen sluit de provincie aan op marktontwikkelingen. Ook geven we steun, waar nodig en mogelijk, bij het vinden van ruimte voor de opslag van circulaire bouwmaterialen.
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | ||||||
Versnellen en programmeren woningbouw | Rekening 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | |
Totaal lasten | 7.924 | 22.489 | 32.551 | 33.038 | 24.666 | 6.877 | |
Totaal baten | 229 | -8.371 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 8.153 | 14.118 | 32.551 | 33.038 | 24.666 | 6.877 | |
Stortingen | |||||||
3.2 | Reserve Woonbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve Woningbouw subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve Woningbouw | 1.200 | 80.079 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve OV-fonds inclusief OV-knooppunten | 6.200 | -8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve subsidies OD 3.4.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | |||||||
3.2 | Reserve Woonbeleid | -691 | -1.979 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve Woningbouw subsidies | -632 | -570 | -571 | -428 | -264 | -150 |
3.2 | Reserve Woningbouw | -1.449 | -6.819 | -25.500 | -25.500 | -16.650 | 0 |
3.2 | Reserve OV-fonds inclusief OV-knooppunten | -135 | -3.004 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Reserve subsidies OD 3.4.1 | -2.756 | 7.688 | -688 | -1.325 | -1.962 | -938 |
Resultaat | 9.889 | 81.513 | 5.792 | 5.785 | 5.790 | 5.789 |
- Bij het Coalitieakkoord is budget ontvangen voor het investeringskader Versnellen Woningbouw en Duurzame Bereikbaarheid. Hiervoor is in totaal €79,5 miljoen beschikbaar. De onderverdeling is als volgt; €1,5 miljoen voor onderzoekskosten, €1 miljoen voor het stadsmakersfonds en €77 miljoen voor het investeringskader inclusief het knelpuntenbudget. De € 77 miljoen voor het investeringskader is onderverdeeld in 3 onderdelen: € 55 miljoen komt beschikbaar voor grote, integrale gebiedsontwikkelingen, € 10 miljoen komt beschikbaar voor kleinere woningbouwprojecten van lokaal of regionaal belang en € 11,4 miljoen wordt gereserveerd voor innovaties om de woningbouw verder te versnellen. In 2024 is € 0,6 miljoen ingezet voor de bijdrage aan wonen binnen de regiodeal waddeneilanden.
Als uitgaven vanuit dit fonds is op dit moment €66,7 miljoen opgenomen in de begroting 2025. Afhankelijk van de voortgang in de uitvoering zal de begroting worden bijgesteld. Voor de verdere specificatie per jaar verwijzen we naar het investeringskader .
- Verder zijn er voor de komende jaren onttrekkingen voor de reserve (subsidie) met betrekking tot bijdragen aan de optimalisering van OV-knelpunten opgenomen in de begroting.