Ruimte en Wonen

Regie voeren ruimtelijke ordening

Provinciale rol

De rol van de provincies in de ruimtelijke ordening wordt steeds groter als het gaat om bovenlokale ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving en de consequenties daarvan. De provincie is verantwoordelijk voor het maken van integrale afwegingen bij het nemen van belissingen over ruimtelijke ontwikkelingen. De provincie voert de regie in de verdeling van de ruimte. De provincie maakt beleid, stelt kaders, stimuleert en regisseert via provinciale instrumenten zoals de Omgevingsvisie NH2050, de Omgevingsverordening NH2022, regionale samenwerkingsagenda’s en (integrale) programma’s. De rol van de provincie ligt op het bovenlokale en provinciale schaalniveau. De provinciale rol van beoordelen en toetsen van gemeentelijke ruimtelijke plannen is vervallen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet, omdat de wet uitgaat van vertrouwen. Gemeenten zijn er zelf voor verantwoordelijk dat hun ruimtelijke plannen in overeenstemming zijn met de Omgevingsverordening NH2022. Ook zijn ze verantwoordelijk voor een goede omgevingskwaliteit. Dat neemt niet weg dat de provincie de doorwerking en borging van haar belangen in de gemeentelijke ruimtelijke plannen monitort.

De provincie is bevoegd gezag voor de regionale luchthavens in de provincie. Dit betekent dat de provincie besluit over de milieugebruiksruimte (geluid en externe veiligheid) en de ruimtelijke inpassing van deze vliegvelden. Regionale luchthavens bereiden zich voor op de komst van innovatieve luchtvaarttoepassingen (elektrisch vliegen en drones). Vragen die bijvoorbeeld voorliggen, zijn: Hoe kunnen deze nieuwe technologieën bijdragen aan vliegverkeer dat schoner, stiller, efficiënter en veiliger is? En welke (fysieke, energie- en data-)infrastructuur hoort daar dan bij? We kijken ook steeds scherper naar de samenhang met luchtzijdige ontwikkelingen rond Schiphol en nieuwe vormen van luchtvaart zoals drones en elektrische vliegtuigen.

1.    De provincie wil regie nemen in de ruimtelijke ordening, door het volgende na te streven:

  • We maken keuzes als het gaat om de ruimtelijke inrichting in Noord-Holland, waarin de grote opgaven een plek krijgen. De gevolgen voor onder meer leefbaarheid, gezonde leefomgeving, water, energievoorziening en landschap wegen we mee. Bij het verbinden van deze opgaven is het creëren van een betere omgevingskwaliteit het uitgangspunt. Bij grote ruimtelijke ingrepen is er oog voor de gevolgen en draagt de provincie zorg voor het versterken van de ruimtelijke kwaliteit en de lokale leefbaarheid. Ook luchtzijdige ontwikkelingen (zoals het programma luchtruimherziening en de inpassing van drones in het lagere luchtruim) zijn daarbij een aandachtspunt.
  • Onder voorwaarden bieden we ruimte aan initiatieven aan de randen van de bebouwing, onder meer bij dorpen en kernen. Op deze manier wil de provincie de leefbaarheid, vitaliteit en het voorzieningenniveau in Noord-Holland versterken.
  • We kijken opnieuw naar de regelgeving voor transformatie van bouwpercelen van agrarische en niet-agrarische bedrijven in het landelijk gebied. Ook verkennen we of en hoe we meer ruimte kunnen bieden aan de functiewijziging van deze bouwpercelen.

2.     Voor de regionale luchthavens streeft de provincie het volgende na:

  • Een evenwicht bereiken tussen duurzame (internationale) bereikbaarheid én een gezonde leefomgeving in de regio Schiphol.
  • Het zorgvuldig vervullen van onze rol als bevoegd gezag voor de regionale luchthavens. Dit betekent dat de provincie besluit over de milieugebruiksruimte (geluid en externe veiligheid) en de ruimtelijke inpassing van deze vliegvelden.
  • Kennis opbouwen over en experimenteerruimte bieden voor nieuwe technologische ontwikkelingen in de luchtvaart, waarbij in het bijzonder aandacht is voor de maatschappelijk toegevoegde waarde (schoner, stiller, efficiënter, veiliger) van ons mobiliteitssysteem en andere maatschappelijke functies.

1.1   we werken aan een actualisatie van de Omgevingsvisie, een Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord en aan een provinciaal ruimtelijk arrangement met het Rijk.
1.2   De uitvoeringsagenda’s voor de NOVEX-gebieden Schipholregio, MRA, Noordzeekanaalgebied (NZKG) en het Groene Hart voeren we uit.
1.3   We geven invulling aan de verbeterdoelen van de Omgevingswet en dragen bij aan het beheer en het doorontwikkelen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
1.4   We actualiseren de inhoud van de Omgevingsverordening NH2022 volgens een vast, cyclisch proces. Wanneer dat nodig is, zetten we aanvullend (Omgevingswet-)instrumentarium in voor het veiligstellen van de provinciale belangen.
1.5   Voor provinciale projecten met een ruimtelijke impact worden adviezen opgesteld. De provincie voert daarnaast diverse onderzoeken en projecten uit ter versterking van de ruimtelijke structuur van Noord-Holland. Zo loopt er nu een verkenning van de mogelijkheden om verouderde glastuinbouwgebieden in de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn te transformeren.
1.6   We werken aan het versterken en creëren van omgevingskwaliteit, onder andere door de inzet van het ontwerpteam.
1.7   We monitoren de werking van de regels in de Omgevingsverordening NH2022 bedoeld om meer ruimte voor wonen mogelijk te maken. In het bijzonder in het provinciaal landschap en beschermd landschap. Mocht deze monitoring daartoe aanleiding geven, dan zullen we actie nemen.
1.8   In 2024 vindt een evaluatie plaats van de regels omtrent voormalige agrarische en niet-agrarische bedrijfslocaties (VAB's). Als deze evaluatie aanleiding geeft om de regels in de Omgevingsverordening NH2022 aan te passen om meer ruimte te bieden voor woningbouw, dan gaan we dat doen.
2.1   We werken via de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) samen met het Rijk aan het versterken van de leefomgevingskwaliteit in de NOVEX-Schipholregio. 
2.2   Rijk en regio werken samen om de Wet luchtvaart en de Omgevingswet beter op elkaar te laten aansluiten. Niet alleen vanwege de luchthaven Schiphol, ook gezien de regionale luchthavens en de komst van nieuwe vormen van luchtvaart.
2.3   Via het gebiedsprogramma Westeinderscheg investeert de provincie in de structuurversterking van gebieden die door Schiphol worden beperkt en belast.
2.4   We zijn organisator van het provinciaal luchthavenoverleg. Hierin worden de regionale luchthavens uitgedaagd om na te denken over een duurzame toekomst.
2.4   We verlenen ontheffingen voor het starten en landen op terreinen die niet als luchthaven zijn aangewezen. Deze ontheffingen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG) worden afgegeven door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
2.5   We actualiseren het provinciale luchtvaartbeleid om te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de regionale luchtvaart.

Beleidsdoel

(Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig)

Regie voeren ruimtelijke ordening

Rekening  2023

Begroot 2024

Begroot  2025

Begroot  2026

Begroot  2027

Begroot  2028

Totaal lasten

6.020

5.347

5.681

5.498

5.504

5.503

Totaal baten

-380

-170

-186

-16

-17

-17

Saldo van baten en lasten

5.640

5.177

5.495

5.482

5.487

5.486

Stortingen

3.1

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling

0

0

0

0

0

0

3.1

Reserve subsidie Bloemendalerpolder

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen

3.1

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling

-341

0

0

0

0

0

3.1

Reserve subsidie Bloemendalerpolder

-612

0

0

0

0

0

Resultaat

4.687

5.177

5.495

5.482

5.487

5.486

  • De baten zijn in 2023, 2024 en 2025 hoger door het budget wat de provincie heeft/ gaat ontvangen van het Rijk voor specifieke uitkeringen.
  • De onttrekkingen in 2023 en 2024 uit de reserve zien op de reserve subsidie. Bloemendalerpolder en reserve ruimtelijke ontwikkeling.
Deze pagina is gebouwd op 08/29/2024 08:38:03 met de export van 08/29/2024 08:31:09