Provinciale rol
De provincie is het bevoegd gezag voor het goedkeuren van een Projectplan Waterwet, het bijbehorende milieueffectrapport en de omgevings- en natuurvergunning. De provincie is bovendien het bevoegd gezag voor het aanwijzen en normeren van regionale waterkeringen. De provincie houdt toezicht door jaarlijkse voortgangsrapportages over toetsing en verbetering van regionale waterkeringen door waterschappen. De Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR) verplicht de provincie om data te beheren voor het maken van
overstromingsscenario’s. Dit doet de provincie samen met de waterbeheerders en het Rijk.
De provincie keurt op verzoek van waterkeringbeheerders een dijkversterkingsplan goed en verleent de bijbehorende natuur- en omgevingsvergunning. Op verzoek van de waterkeringbeheerders wordt het dijkversterkingsplan met de vergunningen gecoördineerd ter visie gelegd.
Naast de wettelijke taken, heeft de provincie ook een rol bij klimaatadaptatie en ‘Water en Bodem Sturend’, twee opgaven die nauw verbonden zijn.
- We staan voor de uitdaging om de waterveiligheid te waarborgen. Dat vraagt om aanpassingen, omdat het klimaat verandert. We koppelen deze opgave aan (andere) ruimtelijke opgaven. Zo draagt de provincie bij aan de ontwikkeling en uitvoering van thematische en gebiedsgerichte deltaprogramma’s (Kust, Wadden, IJsselmeergebied, Centraal Holland, Zoetwater, Ruimtelijke Adaptatie) en het Kennisprogramma Zeespiegelstijging (KPZSS).
- Klimaatverandering leidt vaker tot extreme weersomstandigheden met gevolgen voor water en bodem. Hierop anticipeert de provincie, samen met de waterpartners. Dat doen we onder andere bij de inrichting van steden en het landelijk gebied, het reserveren van ruimte en bij het nemen van maatregelen voor kusten en dijken. Daarbij zijn we ons bewust van de gevolgen die het gebruik van bodem en water kunnen hebben. Denk aan het ontstaan van (toekomstige) schaarste. De provincie volgt de route die is vastgelegd in het Nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA). Ook houden we rekening met de principes uit de Kamerbrief ‘Water en Bodem Sturend’.
1.1 Bij dijkversterkingen kiezen we voor een gebiedsgerichte aanpak met ontwikkelkansen voor ruimtelijke inpassing en landschappelijke kwaliteit in de aangrenzende gebieden. In 2025 levert de provincie onder meer inhoudelijke en procesmatige bijdragen aan de MIRT-verkenning voor de Programmatische aanpak grote wateren voor de Markermeerkust en het MIRT-onderzoek Wieringerhoek van het Rijk.
1.2 We voeren de maatregelen (deelprogramma’s overstromingsrisico’s, oppervlaktewater en grondwater) uit zoals in het Regionaal Waterprogramma 2022–2027 is vastgesteld. De midterm, die in 2024 is uitgevoerd, kan leiden tot aanvullende voorstellen om de doelen in 2027 te behalen.
1.3 In vervolg op de Bouwstenen provinciale aanpak klimaatadaptatie 2019–2023 maken we voor de periode tot 2027 een voorstel met daarin onze ambities, aanpak en inzet van instrumenten.
2.1 De nieuwe Landelijke Database Overstromingen (LDO) wordt operationeel en fase 1 van het implementatieplan van het Landelijke Voorziening Overstromingsinformatie (LVO) wordt uitgevoerd.
2.2 We geven uitvoering aan de Kamerbrief ‘Water en Bodem Sturend’. Dit doen we met een programmatische aanpak, waarbij de resultaten van de gebiedsgerichte en thematische aanpak zichtbaar worden. We werken hierbij samen met alle betrokken partners.
2.3 We willen beter voorbereid zijn op extreme weersituaties. Hiertoe voeren we met de regionale partners een studie uit die zicht geeft op de impact, om vervolgens tot voorstellen te komen voor een maatregelenpakket en een uitvoeringsplan (2025).
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | ||||||
Beschermen tegen overstromingen en bijdrage aan klimaatadaptatie | Rekening 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | |
Totaal lasten | 11.678 | 10.228 | 3.210 | 2.379 | 2.385 | 2.385 | |
Totaal baten | 0 | -3.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 11.678 | 6.958 | 3.210 | 2.379 | 2.385 | 2.385 | |
Stortingen | |||||||
3.3 | Reserve Meekoppelkansen bij Dijkversterkingen | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Klimaatadaptatie | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | |||||||
3.3 | Reserve Meekoppelkansen bij Dijkversterkingen | -13.028 | -2.017 | -672 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling | -1.917 | -2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Klimaatadaptatie | -1.377 | -650 | -650 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 1.907 | 1.891 | 1.888 | 2.379 | 2.385 | 2.385 |
- De uitvoering van het project Markermeerdijken vindt grotendeels in 2023 plaats. De lasten in 2023 zijn € 10,5 miljoen hoger dan in 2024. De lasten van dit project worden gefinancierd uit de reserve Meekoppelkansen. De onttrekkingen aan deze reserve zijn in 2024 dan ook navenant lager. De onttrekking van € 2,4 miljoen in de reserve Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling is een in 2023 ontvangen subsidie die in de reserve is gestort. In 2024 wordt dit bedrag besteed en onttrokken aan de reserve.
- De projecten die betrekking hebben op klimaatadaptatie en water en bodem sturend, werden uit de reserve Klimaatadaptatie gefinancierd. Vanaf 2024 zijn er structurele middelen waardoor de onttrekking uit de reserve aflopen.