Provinciale rol
De provincie ondersteunt de transitie in de landbouw en biedt ruimte aan een sterke en kansrijke sector. De provinciale rol bestaat uit:
- · mogelijk maken (subsidie);
- · ruimte geven en voorwaarden stellen (onder meer door ruimtelijke kaders);
- · opdracht geven (financieel);
- · inspireren en aanjagen (door communicatie en netwerken);
- · Afstemmen met het IPO, Rijk en Europa (door overleggen en afspraken maken).
1. De ontwikkeling naar een kringlooplandbouw (1) in 2040, waarbij de provincie zich conformeert aan de landelijke definitie van kringlooplandbouw. We ontwikkelen en behouden sterke en duurzame agroclusters. We verlagen milieu-impact en versterken het zelfvoorzienend vermogen (wateropslag).
(1) Kringlooplandbouw wordt omschreven met behulp van zeven paden. De keuze voor het gewenste pad – of een combinatie ervan – is een keuze van de ondernemer zelf, die hij/zij zal laten afhangen van overtuiging, talent, persoonlijke omstandigheden, omgeving en perspectief.
Spoor 1: Hightech gesloten systemen – technische innovatie
Spoor 2: Hightech open systemen – technische innovatie
Spoor 3: Extensivering – landschappelijke innovatie
Spoor 4: Biologische landbouw
Spoor 5: Natuurbeheer en natuurontwikkeling
Spoor 6: Multifunctionele landbouw
Spoor 7: Stoppen
2. We bieden agrarische ondernemers een economisch gezond bedrijfsperspectief, met extra oog voor de jonge (toekomstige) agrarische ondernemers.
3. We brengen meer verbinding aan tussen stad en platteland.
4. We versterken en verduurzamen de landbouw door het inzetten van de Europese landbouwfondsen die beschikbaar komen voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB).
5. We ondersteunen de ontwikkeling van de beroepsvisserij en aan de visserij verbonden ketenbedrijven en cultuur. Dit doen we door het subsidiëren van projecten, het Waddenfonds en inzet naar het Rijk en Europa.
6. We helpen de bloembollensector met verduurzamen gericht op het verminderen van emissies en op het ontwikkelen van kritische prestatie-indicatoren en doelsturing. Nieuwe technieken worden order meer ontwikkeld en getest in het Fieldlab Bol waarin kwekers en ketenpartijen samenwerken.
7. Wij richten naast de bestaande doelenbanken ook een provinciale doelenbank in voor de legalisering van interimmers, PAS-melders en vrijgestelde bedrijven. Zo kan stikstofruimte die vrijkomt ook worden ingezet voor de legalisering van interimmers, PAS-melders en vrijgestelde bedrijven. We overwegen om middelen beschikbaar te stellen om stikstofruimte te realiseren.
1 We bieden ruimte aan de zeven sporen: biologische landbouw, multifunctionele landbouw, extensieve landbouw, stoppen, hightech open landbouw, hightech gesloten landbouw, natuurbeheer en natuurontwikkeling (zie paragraaf 6.2 van het PPLG). De productie op en de consumptie van eigen bodem zien we daarom als een positieve ontwikkeling en blijven we stimuleren. Daarnaast vinden we het belangrijk om korte ketens te stimuleren, onder andere bij onze eigen bedrijfsvoering. De Voedselvisie 2020–2030 omvat een deel van de paden naar kringlooplandbouw en die paden uit de Voedselvisie brengen we daaronder binnen het PPLG. We ondersteunen de Greenports met hun inzet op onder meer hightech-geslotensystemen en smart farming. We versterken het Fieldlab Bio en het Fieldlab Water en bodem.
1.1 We blijven ons inzetten voor ketensamenwerking en netwerkvorming, het stimuleren van kennisdeling, data(deling) en innovatie. 2.1 We zoeken de samenwerking op om het landbouwportaal te benutten voor bijvoorbeeld coaching, investeringen in zoetwateropslag, innovaties en kringlooplandbouw. Samenwerking met partners omvat tevens de Greenports. Hierin participeren de provincie, de gemeenten, het waterschap, de ondernemers, het onderwijs en de kennisinstellingen. Met de Greenports jagen we strategische projecten aan en voeren deze uit, zoals het project zoetwaterboeren en projecten op het gebied van duurzame en circulaire glastuinbouw.
2.2 De provincie participeert in het landelijk regieorgaan versnellen innovatie emissiereductie duurzame veehouderij en in het Fieldlab Groene Hart (toegekend koplopersproject). De provincie doet onderzoek en ondersteunt innovatieprojecten met agrariërs om te komen tot emissiereductie (ammoniak, stikstof) en nutriëntenkringloop.
2.3 Het platform Boer & Business in Balans biedt een podium aan betekenisvolle initiatieven en draagt bij aan de verbinding van stad en platteland.
3.1 We organiseren jaarlijks een bijeenkomst -met eigen streekproducten- tussen Statenleden en (jonge) agrariërs om gedachten uit te wisselen over de kansen en opgaven in het landelijk gebied.
4.1 We zorgen voor de uitvoering van het NSP 2023–2027 en de afronding POP3 (2015–2025). Met het openstellen van subsidieregelingen ondersteunen we projecten en investeringen. Het gaat om regelingen die bijdragen aan onder meer innovatie, verduurzaming en concurrentiekracht in de landbouw, jonge boeren, LEADER (versterken landelijk gebied), klimaat, biodiversiteit en het verduurzamen van het watersysteem. We doen dit samen met het Rijk en de waterschappen.
5.1 We nemen deel aan het Bestuurlijk Platform Visserij en dragen bij aan de activiteiten van dit platform, inclusief de activiteiten van het Visserijontwikkelplan dat in 2024 door LNV is vastgesteld. Vanuit dit plan worden subsidies beschikbaar gesteld voor projecten gericht op de visserijketen en gemeenschappen. In de loop van 2024 wordt duidelijk of een financiële bijdrage van de provincie nodig is.
5.2 We stellen via de provincie Flevoland in 2024 subsidie beschikbaar voor flankerende maatregelen voor de transitie van de Ijsselmeervisserij.
6.1 Met de sector zetten we een langjarig programma op voor verduurzaming van de bollenteelt en steunt zij het fieldlab Bol.
7.1 De provinciale stikstofbanken gebruiken we daar waar mogelijk voor de legalisering van
interimmers, PAS-melders en vrijgestelde bedrijven. Op Texel zijn we gestart met een pilot om PAS-melders te legaliseren. Wij verwachten Rijksmiddelen om PAS-melders te kunnen legaliseren.
7.2 Om de stikstofuitstoot te verminderen loopt er onderzoek naar de stoffenbalans en of dit een bruikbaar instrument is voor doelsturing. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid die mestvergisters bieden bij het terugwinnen en hergebruik van stikstof (en dus stikstofreductie).
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | ||||||
Versterken kansrijke landbouw | Rekening 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | |
Totaal lasten | 3.984 | 6.318 | 4.686 | 3.706 | 4.270 | 2.069 | |
Totaal baten | -175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 3.809 | 6.318 | 4.686 | 3.706 | 4.270 | 2.069 | |
Stortingen | |||||||
5.6 | Reserve Duurzame Landbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.6 | Reserve Europese projecten landbouwsubsidies | 500 | 1.200 | 2.900 | 3.700 | 4.200 | 1.600 |
Onttrekkingen | |||||||
5.6 | Reserve Duurzame Landbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.6 | Reserve Europese projecten landbouwsubsidies | -449 | -2.960 | -2.772 | -1.993 | -2.200 | 0 |
Resultaat | 3.860 | 4.558 | 4.814 | 5.413 | 6.270 | 3.669 |
- In de kaderbrief 2025 is € 5,5 miljoen opgenomen voor de provinciale cofinanciering van het NSP-GLB. Het bedrag is verdeeld over de jaren 2025-2027 en wordt via de Reserve Europese projecten landbouwsubsidies aan de begroting toegevoegd.