Provinciale rol
De provincie heeft de rol van ‘gebiedsregisseur’ en geeft de ontwikkeling naar een toekomstbestendig landelijk gebied samen met andere vorm. Deze rol spitst zich vooral toe op de gebieden waar de opgaven het grootst zijn en middelen en mogelijkheden voor handen zijn om gebiedsgericht samen te werken, de zogenaamde focusgebieden.
- In het landelijk gebied komen veel verschillende opgaven samen: natuur en stikstof, water en bodem, klimaat en bodemdaling, landbouw, landschap, erfgoed en recreatie. Dit vraagt om een brede blik en een integrale aanpak. Daarin voorzien we met het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) ‘Buitengewoon Noord-Holland’ .
- In het PPLG zijn de opgaven voor het landelijk gebied verder uitgewerkt. Noord-Holland heeft een lange traditie van samenwerking. Voor 2025 gaat de provincie samen met haar inwoners, maatschappelijke partners en medeoverheden de uitdaging aan om de beoogde ontwikkelingen in het landelijk gebied vorm te geven. Hierin staan een klimaatbestendigheid, toekomstbestendige kringlooplandbouw, een sterk water- en bodemsysteem, biodiversiteit en sociaal-economische vitaliteit (leefbaar en een financieel toekomstbestendig) overeind en worden deze kwaliteiten verbeterd.
- De definitieve versie van het PPLG wordt naar verwachting in de eerste helft van 2025 ter besluitvorming aan Provinciale Staten voorgelegd. Het PPLG loopt tot en met 2035. Het PPLG zal met een nog nader te bepalen cyclus worden geactualiseerd.
- Het PPLG vormt het integrale beleidskader voor het landelijk gebied en de gebiedsprocessen die in de verschillende delen van de provincie lopen. Er is sprake van een gewijzigde situatie waarbij er minder Rijksmiddelen beschikbaar komen link . Dit betekent dat er minder PPLG-maatregelen uitgevoerd kunnen worden dan verwacht bij de startversie. Het voorontwerp van het PPLG zal in de eerste helft van 2025 ter inzage worden gelegd. Vervolgens wordt een definitief PPLG vastgesteld.
- Wij nemen de maatregelpakketten in uitvoering waarvoor we rijksmiddelen beschikbaar hebben. Duidelijkheid over de rijksmiddelen verwachten wij eind 2024.
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | ||||||
Regisseren Provinciaal Programma Landelijk Gebied | Rekening 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | |
Totaal lasten | 2.323 | 12.900 | 8.900 | 6.000 | 8.000 | 10.000 | |
Totaal baten | -3.135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | -812 | 12.900 | 8.900 | 6.000 | 8.000 | 10.000 | |
Stortingen | |||||||
5.5 | Reserve PPLG | 0 | 10.900 | 4.900 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | |||||||
5.5 | Reserve PPLG | 0 | -10.900 | -4.900 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -812 | 12.900 | 8.900 | 6.000 | 8.000 | 10.000 |
- In het Coalitieakkoord zijn structurele middelen beschikbaar gesteld voor capaciteit voor het PPLG. In 2025 gaat het om € 4 miljoen.
- De lasten en baten voor de eerste maatregelpakketten die in uitvoering worden genomen, worden pas in de begroting verwerkt als de beschikkingen binnen zijn. De specifieke uitkering is medio 2024 aangevraagd. Voor de beoordeling staat maximaal 8 weken, voor betaling van het voorschot maximaal 6 weken.
- In 2025 zijn onttrekkingen begroot uit de reserve PPLG. Ten eerste wordt de reserve ingezet voor de kosten van maatregelpakketten waarvoor de beschikbare Rijksmiddelen tekortschieten als gevolg van het budgetplafond van de provincie. Ten tweede worden proceskosten uit de reserve gedekt. Tot slot wordt een bedrag vrijgemaakt voor voorfinanciering van uitgaven voor het geval een timing probleem optreedt; dit kan zijn door het moment van ontvangst van de Rijksmiddelen of door het moment van verwerking in de begroting.