Provinciale rol
De provincie heeft de wettelijke zorgplicht voor de kapitaalgoederen. Verder ontwikkelt en verbetert ze waar nodig infrastructuur om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te behouden of te bevorderen.
- We vervangen en verbeteren de provinciale infrastructuur en breiden deze uit. We lossen verkeersveiligheidsknelpunten op en verbeteren openbaarvervoerhaltes. Dit binnen de opgestelde beleidskaders en kwaliteitseisen die worden vastgelegd in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) 2024–2027 en het INHI.
- We kiezen voor duurzame en circulaire bouw en aanleg bij onze projecten.
- We behouden en beheren de provinciale infrastructuur.
- We werken aan een efficiënter gebruik van het wegennet door innovatieprojecten, waaronder smartmobilitytoepassingen in samenwerking met partners.
1.1 Uitvoering geven aan het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2025-2029 (iMPI). Voor komende jaren zijn in ieder geval oevertrajecten, kunstwerken en remmingswerken voorzien voor het doorlopen van de studiefase. In 2025 zitten meerdere projecten in de realisatiefase, waaronder meerdere kunstwerken, oevertraject.en, HOV-verbindingen en wegreconstructies.
1.2 De beschikbaarheid van de provinciale infrastructuur is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van de infrastructuur van de omliggende wegbeheerders. Hierover voeren we met verschillende partijen gesprekken, met als doel deze beschikbaarheid te optimaliseren.
2.1 Bij de uitvoering van projecten hanteren we circulariteit en duurzaamheid als belangrijkste criteria. In 2025 verwijderen we zwerfafval bevorderen we de biodiversiteit langs de bermen en de oevers.
3.1 Om de infrastructuur te beheren en in stand te houden, wordt vast en variabel onderhoud uitgevoerd. Dit werk besteden we uit aan aannemerscombinaties. Een totaaloverzicht van de gebiedscontracten en de lopende variabele onderhoudsprojecten staat in het iMPI.
4.1 Voor slimme logistiek stimuleren goederenvervoer over water door de principes van Metropolitaan Hub Systeem in de praktijk toe te passen en met inzet van data de impact zichtbaar te maken. 4.2. Voor het openbaar vervoer door middel van een praktijktest versnellen van in- en uitstappen met slimme technieken en het verkennen van verdere automatisering voor zowel drukke lijnen als ontsluiting gebieden. 4.3. Actieve mobiliteit en ketenreis (STOMP-principe) stimuleren door uitwerking te geven aan de hubstrategie door het voorzieningenniveau van hubs aan te passen, gebruikersonderzoek te doen en samen met gemeenten een aantal pilots hubs uit te voeren.
4.4. Duurzaam reizen stimuleren door bij wegwerkzaamheden en bij evenementen maatregelen uit de toolbox Smart Mobility in te zetten.
4.5. In samenwerking met de marktpartijen en wegbeheerders data uit voertuigen gebruiken ten behoeve van verkeersveiligheid.
4.6. Toetsen toekomstvastheid mobiliteitsontwikkelingen op basis van omgevingsscenario’s.
4.7. Door deelname aan de Nationale Groeifonds stimuleren we innovaties in verschillende projecten.
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000/ Min is voordelig) | ||||||
Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden | Rekening 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 | |
Totaal lasten | 97.795 | 132.694 | 124.643 | 120.581 | 119.717 | 120.185 | |
Totaal baten | -1.779 | -7.220 | -15.536 | -15.134 | -7.372 | -3.429 | |
Saldo van baten en lasten | 96.016 | 125.474 | 109.107 | 105.447 | 112.345 | 116.756 | |
Stortingen | |||||||
4.4 | Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur | 20.074 | 19.574 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 |
4.4 | Reserve Investeringen wegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Vervangingsinvesteringen Kunstwerken (VIK) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten OV | 10.658 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Wegen | 1.199 | 0 | 3.724 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Groot Onderhoud Wegen | 23.787 | 23.268 | 23.548 | 23.925 | 27.196 | 27.091 |
4.4 | Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen | 8.357 | 13.152 | 7.152 | 7.302 | 9.152 | 9.152 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Vaarwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Innovatieprojecten Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten | 1.469 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | |||||||
4.4 | Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur | -12.689 | -2.676 | -6.031 | -950 | -950 | -950 |
4.4 | Reserve Investeringen wegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Vervangingsinvesteringen Kunstwerken (VIK) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten OV | -36 | -1.655 | -69 | -1.375 | -1.417 | -1.417 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Wegen | -142 | -641 | -317 | -393 | -418 | -418 |
4.4 | Reserve Groot Onderhoud Wegen | -25.783 | -38.081 | -23.714 | -11.333 | -11.362 | -10.679 |
4.4 | Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen | -6.892 | -11.520 | -5.307 | -5.106 | -2.687 | -6.620 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Vaarwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.4 | Reserve Innovatieprojecten Mobiliteit | -3.159 | -3.582 | -2.224 | -187 | -35 | 0 |
4.4 | Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten | -376 | -285 | -691 | -691 | -691 | -691 |
Resultaat | 112.485 | 123.027 | 107.127 | 118.589 | 133.084 | 134.174 |
- In het coalitieakkoord is met ingang van 2025 een bedrag van € 1 miljoen extra beschikbaar gesteld voor instandhouding (vervanging, beheer en onderhoud) van de infrastructuur. Dit bedrag neemt in de daaropvolgende jaren toe met € 1 miljoen per jaar. Daarnaast is in het coalitieakkoord vanaf 2025 een bedrag van € 0,5 miljoen beschikbaar voor kapitaallasten van investeringen in nieuwe infrastructuur (lopende projecten iMPI). Dit bedrag neemt in de daaropvolgende jaren toe met € 0,5 miljoen per jaar.
- De lasten voor verduurzamen, verbeteren en instandhouden van de provinciale infrastructuur worden meerjarig geprogrammeerd. Deze programmering zorgt voor een wisselend verloop van de begrote lasten en de begrote onttrekkingen aan de reserves Groot onderhoud Wegen en Groot onderhoud Vaarwegen. Dit laat in 2024 en 2025 hogere lasten en onttrekkingen aan de reserves groot onderhoud wegen en vaarwegen zien.
- Voor de jaren 2025 en verder is structureel een bedrag van € 1,9 miljoen opgenomen voor indexatie van de stortingen in de reserves Groot onderhoud Wegen en Groot onderhoud Vaarwegen.
- Ook is structureel een bedrag van € 2,8 miljoen opgenomen voor indexatie van de uitgaven voor onderhoud van de provinciale infrastructuur.