Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

De instandhouding van de provinciale infrastructuur legt een groot beslag op de provinciale begroting. Hierdoor is de behoefte ontstaan om de infrastructuur professioneler, doelmatiger en efficiënter in stand te houden.
De provincie gaat in 2025 verder met de ontwikkeling van het assetmanagement. Het beheer van de provinciale assets wordt verder in lijn gebracht met de provinciebrede doelstellingen. Thema’s die steeds meer aandacht krijgen, zijn duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatverandering, energieverbruik, digitalisering en innovatie. Voor deze thema’s wordt via pilotprojecten geleerd, bijgestuurd en gehandeld op basis van de opgedane ervaringen. We maken altijd een afweging tussen de risico’s, de kosten en de opbrengsten.
Het bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau voor het functioneren van het areaal is leidend. De systematiek is gebaseerd op de landelijke afspraken. Dit alles is vastgelegd in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG). Ook staat hierin welke financiële middelen hiervoor noodzakelijk zijn.
De afweging over beleidswijzigingen, trends en ontwikkelingen, zoals omschreven in de NIKG, wordt (jaarlijks) bij de Kaderbrief gemaakt.

Type areaal

Bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau

Stroomwegen

B

Overige wegen

C

Fietspaden

B

Milieuaspecten bij wegbeheer

B

Vrij liggende busbanen

B

Haltes/stations hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)

B

Vaarwegen / oevers

C/D

Deze pagina is gebouwd op 08/29/2024 08:38:03 met de export van 08/29/2024 08:31:09